Foreningen

MARINEFORENING

Stiftet 22. april 1945

Foreningens oprettelse

MARSTAL MARINEFORENING er en lokalafdeling af Danmarks Marineforening.

I Danmark fremkom der i 1909 forslag om oprettelse af en "flådeforening", hvis hovedopgave var støtte til- og propaganda for en modernisering af den danske flåde.

Den 14. april 1913 mødtes ca. 75 tidligere tjenestegørende i det gode gamle skib DANNEBROG årgang 1881 til en sammenkomst i anledning af deres 25-års jubilæum.

Under aftenens middag fødtes idéen om dannelse af en forening for gamle marinere.

Der afholdtes stiftende generalforsamling på

Hotel Phønix i København den 30. april 1913 -

Danmarks Marineforenings stiftelsesdato.

I de følgende år rejste en kreds af stifterne landet rundt og fik ved afholdelse af offentlige møder oprettet lokalafdelinger, hvor der var grundlag for det - først og fremmest i havnebyerne - og allerede i 1917 var der oprettet 22 lokale afdelinger, der tog navn efter den pågældende by.

Danmarks Marineforening har i dag 78 lokale afdelinger spredt rundt i landet - heraf to på Grønland. Foreningen har et samlet medlemstal på ca. 9.200 medlemmer.

MARSTAL MARINEFORENING blev stiftet 22. april 1945.

Marstal Marineforening

Strandstræde 47 A, 5960 Marstal

mail(A)marstalmarineforening.dk

Alle mailadresser er sløret for at undgå spammail